Udstilling med billeder af Kirsten Kjær

15. januar til 23. februar

"Hermed inviteres du til fernisering af Kunstforeningens Galleriets nye udstilling med billeder af Kirsten Kjær, udlånt af Kirsten Kjær Museet, Frøstrup i Thy.

Ferniseringen afholdes torsdag den 15. januar 2015 kl. 17 på Haderslev Rådhus, 1. etage, Gåskærgade 24, Haderslev.

Galleriet har fået en helt særlig aftale med Kirsten Kjær Museet om at låne billeder af den spændende maler, som levede 1893-1985. Kirsten Kjær var kvinde og havde svært ved at affinde sig med datidens forventninger til, hvordan en kvinde skulle være. Hun blev som 25-årig gift med maleren Frode Nielsen, men andre kræfter end ægtefælle- og husmoderrollen trak i hende, og i nogle år rejste hun rundt med en turnerende teatergruppe og tænkte alvorligt på at blive skuespiller.

I 1924 vendte hun tilbage til Frode og fulgte ham til en kirkerestaureringsopgave i Løgumkloster. Her malede hun sit første maleri i 1925. Dette maleri er med på udstillingen. Sit gennembrud fik hun i Californien i perioden 1926-1929, og tilbage i Danmark i 1929 blev hendes portrætter modtaget med stor interesse.

Kirsten Kjær har især beskæftiget sig med portrætmaleri og har i sine billeder vist personen, som hun ser den.

Det har resulteret i en række stærke portrætter, og en del af dem har du mulighed for at se i Galleriets udstilling.

Riv en time ud af kalenderen og kom til ferniseringen. Medbring gerne naboer, ægtefælle, børn med flere"

Marts 2015
Udstilling af foreningens værker i forbindelse med generalforsamling og udlodning