"Krigen i Haderslev" - en ustyrlig kunstkammerudstilling

24. maj - 22. juni 2014, På Det Gamle Havnekontor og Museum Sønderjylland - Arkæologi Haderslev

Perioden 1974 - 1984 blev en blomstrende periode i Haderslevs kunst og kulturudvikling.
Takket være militærmanden, fodboldtræneren og kunstkenderen Jakob Clausen samt hans galleri på Slotsgrunden "Sprøjtehuset", og senere "Galleri 25" kunne byen bryste sig af en lang række meget interessante, provokerende og skelsættende kunstaktiviteter med nogle af den tid store kunstnere. En historie der først nu fortælles i værker, dokumenter, fotos og klip fra dagspressen.

På udstillingen ses værker af Per Kirkeby, Peter Louis-Jensen, Bjørn Nørgaard, Ursula Reuter Christiansen, Poul Gernes, Lene Adler Petersen, Henning Christiansen, Svend Dalsgaard, Richard Winther, Al Hansen, Erik Hagens og som gæst Lars Ravn.

Værkerne suppleres af opslag om den enkelte kunstner og relaterede dokumenter, skitser, klip fra pressen og lignende. Et bredspektret tilbageblik uden sentimentalitet!

Udstillingen består af to dele, dels hovedudstillingen i Det Gamle Havnekontor, dels storværket Syndflod af Richard Winter fra 1982 på Arkæologi Haderslev.

Filmfremvisning
På Det Gamle Havnekontor vises der desuden film under udstillingen fra tiden og skabt i Haderslev i perioden, se særligt program der fås i Havnekontoret fra 1. maj 2014.

Juli-august 2014
Kunstforeningen udstiller sin samling